Tuesday, March 2, 2010

Solat Subuh di Masjid

Seorang pemuda bangun pagi2 buta utk sholat subuh di Masjid . Dia berpakaian , berwudhuk dan berjalan menuju masjid . Di tengah jalan menuju masjid , pemuda tersebut jatuh dan pakaiannya kotor .

Dia bangkit , membersihkan bajunya, dan pulang kembali ke rumah . Di rumah , dia berganti baju , berwudhuk , dan berjalan menuju ke masjid semula .Dalam perjalanan kembali ke masjid , dia jatuh lagi di tempat yg sama !

Dia, sekali lagi, bangkit, membersihkan dirinya dan kembali ke rumah . Di rumah , dia , sekali lagi , berganti baju , berwudhuk dan berjalan menuju ke masjid lagi . Di tengah jalan menuju ke masjid , dia bertemu seorang lelaki yg memegang lampu .

Dia menanyakan identiti lelaki tersebut , dia menjawab " Saya melihat anda jatuh 2 kali di perjalanan menuju ke masjid , jadi saya bawakan lampu untuk menerangi jalan anda . ."

Pemuda pertama mengucapkan terima kasih dan mereka berdua berjalan ke masjid. Saat sampai di masjid , pemuda pertama bertanya kepada lelaki yang membawa lampu untuk masuk dan solat subuh bersamanya . lelaki itu menolak . pemuda itu mengajak lagi hingga berkali2 dan , lagi , jawapannya sama . Pemuda bertanya , kenapa menolak untuk masuk dan solat.

Lelaki itu menjawab.. "Aku adalah IBLIS (setan) . Pemuda itu terkejut dengan jawapan lelaki itu . Setan kemudian menjelaskan , Saya melihat kamu berjalan ke masjid, dan sayalah yang membuatkan kamu terjatuh .

Ketika kamu pulang ke rumah , membersihkan badan dan kembali ke masjid , Allah memaafkan semua dosa2mu . Saya membuatmu jatuh kedua kalinya , dan bahkan itupun tidak membuatmu merubah fikiran untuk tinggal dirumah , kamu tetap memutuskan kembali masjid .

Kerana hal itu , Allah memaafkan dosa2 seluruh anggota keluargamu . Saya khuatir jika saya membuat kamu jatuh untuk kali ketiga , jangan2 Allah akan memaafkan dosa2 seluruh penduduk desamu , jadi saya harus memastikan bahawa anda sampai dimasjid dengan selamat...."

Jadi , jangan biarkan Setan mendapatkan keuntungan dari setiap aksinya.